Výpadok systému nie je mimoriadna okolnosť. Spoločnosť British Airways by mala cestujúcim vyplatiť odškodnenie

Letecká spoločnosť British Airways sa minulý víkend potýkala s komplikáciami, ktoré boli spôsobené výpadkom systému. Podľa posledných informácií bol kolaps počítačovej siete spôsobený neopatrným technikom, ktorý odpojil zdroj napájanie. Ak sa príčina výpadku potvrdí, letecký dopravca by mal podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 261/2004 cestujúcim vyplatiť plošné kompenzácie. Poškodený cestujúci tak môže získať až 600 € na osobu.

Leteckú spoločnosť British Airways cez víkend postihol výpadok počítačovej siete, ktorý spôsobil zrušenie a meškanie letov takmer na celom svete. Najväčšie komplikácie mali londýnské letiská Heathrow a Gatwick, výpadok však zasiahol aj zbytok Európy.

Podľa posledných informácií kolaps systému nebol spôsobený kybernetickým útokom, ale jeho príčinou mal byť problém s napájaním, ktorý spôsobil neopatrný zamestnanec.

V prípade, že sa pôvod problémov počítačovej siete potvrdí, mali by mať poškodený cestujúci nárok na finančné odškodnenie, ktoré stanovuje Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 261/2004. Kompenzácia podľa nariadenia sa týka všetkých cestujúcich, ktorých let bol omeškaný o viac ako 3 hodiny, zrušený, presmerovaný, alebo aj v prípade ak im bol odmietnutý nástup na palubu lietadla.

"Svojej povinnosti vyplatiť cestujúcim stanovené odškodnenie sa letecké spoločnosti môžu zriecť iba v prípade tzv. mimoriadnych okolností, ktorým ani pri najlepšej vôli nemohli zabrániť. Typicky sa jedná o štrajk letiskového personálu, politické nepokoje či zlé počasie," vysvetľuje právnik Mgr. Petr Novák zo spoločnosti Vaše nároky.sk.

 

Nárok na odškodnenie 250 až 600 €

"Výpadok interného počítačového systému konkrétnej aerolinky, by však do mimoriadnych okolností spadať nemal a cestujúci by mali žiadať štandardne stanovenú kompenzáciu, ktorá sa pohybuje od 250 do 600 eur v závislosti od letovej vzdialenosti," uvádza právnik.

Cestujúci by mali mať nárok nielen na vrátenie peňazí za letenku, ak bol ich let zrušený, ale aj na občerstvenie a zaistenie nocľahu v prípade, že došlo k dlhšiemu meškaniu, a k tomu ešte aj na odškodnenie 250 až 600 €.

 

Výška odškodnenia

Výška odškodnenia podľa nariadenia EÚ sa stanovuje podľa dĺžky letu.

  • Na 250 € má cestujúci nárok, ak bol jeho let kratší ako 1500 km,
  • na 400 € má cestujúci nárok, ak bol jeho let v dĺžke od 1500 do 3500 km
  • a kompenzácia v hodnote 600 € patrí cestujúcemu pokiaľ bol jeho let dlhší ako 3500 km.

"Odškodnenie je možné riešiť až 2 roky spätne, cestujúci by však so žiadosťou o kompenzáciu nemali otáľať," radí Mgr. Petr Novák.

So svojou žiadosťou o odškodnenie sa môžu cestujúci obrátiť priamo na British Airways. Ak však dopravca odmietne plniť, je tu možnosť prípad odovzdať spoločnosti Vaše nároky.sk.

"Zo skúseností vieme, že mnoho dopravcov ako príčinu meškania či zrušenia letu uvádza výnimočnú okolnosť. Často sa však jedná len o výhovorku, aby nemuseli hradiť odškodnenie. Cestujúci by si preto mali vždy overiť, prečo ku komplikácii došlo a či sa skutočne jedná o výnimočnú okolnosť," uzatvára Oto Strmiska, riaditeľ spoločnosti Vaše nároky.sk.

Chcete získať odškodnenie za oneskorený alebo zrušený let? Zadajte prípad na posúdenie.


Späť na seznam
Novšie: Hlavne spravy: Poškodenú batožinu musíte reklamovať do 7 dní
Staršie: Hlavné spravy: Koncept platby za právnika až na základe úspechu je stále populárnejší