Právo na vašej strane

Čo robiť, keď sa let komplikuje?

14.8.2019

RADY A TIPY

Mnoho cestujúcich príde o nárok na odškodnenie od leteckej spoločnosti len kvôli maličkostiam. Chcete vedieť, čo musíte urobiť, aby ste zvýšili šancu na vyplatenie finančnej kompenzácie?

Najprv je potrebné zmieniť, že žiadna žiadosť o kompenzáciu v leteckej doprave sa neobíde bez dôkazov, že ste na palubu mali oprávnenie nastúpiť. Starostlivo si uložte rezerváciu letenky, letenku alebo palubný lístok. Čokoľvek z toho postačí v elektronickej podobe.

Čo robiť keď...

...vám zrušia let.

  • Nárok na kompenzáciu pri zrušenom lete vzniká len, keď vám o zrušení dá dopravca vedieť menej než 14 dní vopred. SMS správu či e-mail o zrušení letu nemažte.
  • Nie je výnimkou, že sa zdesený cestujúci dozvie o zrušení až v letiskovej hale. Odfoťte si letiskovú tabuľu s informáciami o zrušenom lete.
  • V hale ďalej vyhľadajte zástupcu alebo prepážku príslušného dopravcu a trvajte na vydaní potvrdení o zrušení letu i s odôvodnením.
  • Nakoniec sa určite bude hodiť fotografia z okna na letisku. Fotka poslúži ako dôkaz o počasí.

...váš let mešká o viac ako 3 hodiny na prílete.

  • Rovnako ako pri zrušení letu si veľmi uľahčíte žiadosť o kompenzáciu, pokiaľ nájdete zodpovedného pracovníka leteckej spoločnosti. Nechajte si napísať odôvodnené potvrdenie o meškaní letu.
  • Fotografia počasia sa bude hodiť i v tomto prípade.
  • Po prílete do vašej cieľovej destinácie, urobte fotku letiskovej tabule, kde bude vidieť čas príletu.

...ste nestihli nadväzujúci let.

  • Pokiaľ letíte s prestupom, odporúčame si skontrolovať či máte let v rámci jednej rezervácie. Nebojte sa na to opýtať i na oddelení zákazníckej starostlivosti leteckej spoločnosti. Ak ste si kúpili samostatné letenky a kvôli meškaniu pod 3 hodiny nestihnete nadväzujúci let, nárok na kompenzáciu nevzniká.
  • Pre omeškaný let s prestupom v rámci jednej rezervácie platia rovnaké nároky ako pri omeškanom lete.

... vám odopreli nástup na palubu.

  • Občas sa dopravcovi stane, že nemá dostatok miest v lietadle. V tomto prípade prioritne požiada dobrovoľníkov, ktorí za odškodnenie počkajú na ďalší let. Pokiaľ dobrovoľníkov nenájde, niekoho jednoducho vyberie.
  • Prijatím dobrovoľného odstúpenia sa ale vzdávate nároku na kompenzáciu podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady. V rámci európskych letov preto nepristupujte na čiastku nižšiu než 250 eur.
  • Nechajte si od leteckej spoločnosti potvrdiť odoprenie nástupu.
  • Máte nárok na občerstvenie, ktoré si často cestujúci musia hradiť zo svojho. Nezabúdajte si preto odložiť účtenky.

…sa vám omeškal alebo stratil kufor.

  • Už na letisku, keď zistíte, že sa vám omeškal kufor, vyplňte Property Irregularity Report (RIP) tzv. protokol o nepravidelnosti pri preprave batožiny.
  • Písomnou formou pošlite na adresu dopravcu reklamáciu omeškanej batožiny.
  • Schovajte si účtenky od nutných hygienických potrieb a šiat, ktoré ste si zakúpili. Dopravca je povinný to preplatiť.
  • Po 21 dňoch od letu je už batožina považovaná za stratenú, preto môžete nárokovať zaplatenie celého obsahu batožiny. Založte si účtenky či faktúry od prepravovaných vecí.
  • Ideálne si tiež pred cestou odfoťte celý obsah batožiny.

...vám poškodili batožinu.

  • Pokiaľ vám dorazí kufor poškodený, vyhľadajte prepážku Claim Baggage či Baggage Service, ktorá sa obvykle nachádza v okolí pásu pre výdaj batožiny.
  • Tam vyplňte Damage Property Report a predložte batožinový lístok alebo letenku.
  • Na letisku od vás môžu chcieť, aby ste batožinu odovzdali k oprave. Poškodený kufor si pre každý prípad odfoťte.